RSS

Cine e de vină când o dăm în bară?

02 Sep

I-didnt-do-itCine e de vină când greșim? Când nu ne iese ceva? Când avem un eșec de mari proporții? Răspunsul general e: soarta, guvernul, patronul, vecinu de la 2, creditorul, banca, vânzătorul, Sfânta treime, mama, soția, copilu’, câinele … mai continui sau ați prin ideea? Dăm vina pe toată lumea mai puțin pe cel cu adevărat responsabil, adică pe noi, pe EU.

Nu avem curajul, tupeul, ouăle potrivite pentru a ne uita în oglindă și a spune: „Am greșit, eu sunt vinovat”. E mult mai ușor să dăm vina pe ceilalți, decât să ne asumăm greșeala. Să ne-o asumăm în primul rând față de noi.

Din cauza asta: „E profu de vină” fiindcă tu ai picat examenul, „E de vină guvernul” fiindcă n-ai un job, „E de vină angajatorul” pentru cine știe ce. E de vină toată lumea mai puțin tu.

Chestia asta ni s-a întipărit de mici copii, când de fiecare dată când făceam o boacă eram pedepsiți. La școală nu e loc de eroare. Așa că ne-am obișnuit să pasăm responsabilitatea celorlalți, pentru a scăpa măcar mental de pedeapsă. Și poate pentru consolare. Orice pușcăriaș va zice că e nevinovat până va muri.

Și acest lucru afectează societatea fiindcă societatea e formată din indivizi. Iar o societate formată din indivizi iresponsabili, formează o societate iresponsabilă.

Cazul cu pasarea responsabilității am făcut-o și eu, când picasem în urmă cu un an la ultimul examen. Ghici pe cine am dat vina, atât eu cât și colegii mei. În nici un caz pe noi. Noi nu eram de vină … era profa de vină pentru modul în care corectase. A vrut ea neapărat să ne pice. Mi-am dat seama că am greșit abia când am început să învăț pentru restanță ( nu mă întrebați de ce dar încă mai țineam minte subiectele) și m-am dat seama de greșelile făcute. Doar ca fapt divers am spus asta.

E greu să recunoști că ai greșit. Te lovește în orgoliul de mascul sau femelă alfa. Însă greșelile sunt cele care ne-au învățat să mergem, vorbim sau scriem. Așa că poți să te întrebi: chiar sunt greșelile așa rele? Sunt dacă nu recunoști că ai și tu o parte din vină și nu înveți din greșeala respectivă.

Și voi aveți probleme în a vă recunoaște greșelile?

 
Un comentariu

Scris de pe Septembrie 2, 2013 în D'ale lui Ștefan

 

Etichete: , ,

Un răspuns la „Cine e de vină când o dăm în bară?

Lasă un răspuns

 
