RSS

E normal așa ceva?

19 Aug

Ce înseamnă a fi normal? Ce este normalitatea de fapt? Întrebările astea mi-au stat pe cap în ultimele zile și m-am gândit că nu e normal să mă întreb ce înseamnă a fi normal. De aia m-am gândit că ar fi normal să fac un studiu și să vă întreb și pe voi, milioanele și milioanele mele de cititori, ce e normalitatea?

Dex-ul ( ăla online) ne spune că normal înseamnă a fi obișnuit, firesc, așa cum trebuie să fie, conform regulilor. Dacă stăm bine și ne gândim, normal vine de la normă, care dacă nu mă înșel e cam același lucru cu lege, regulă( spuneam mai sus același lucru… mă repet).

Dar nu mă refer la normalitatea aia impusă de legile convenționale, votate în Parlament și aprobate de Președenție. Mă refer la normalitatea aia a societății, care te privește cu un ochi strâmb când nu mai ești „normal”, când faci ceva ieșit din comun, când nu mai te joci după regulile lor. În același timp normalitatea poate fi diferită de la o societate la alta, de la o comunitate la alta, de la o civilizație la alta, religie etc. Fiecare grup social ale propriile reguli care definește ceea ce înseamnă normal și ce nu. Hai să luăm câteva exemple și să vedem dacă sunt lucruri normale sau nu:

1) Un vehicul cu patru roți tras de un cal este un lucru normal în România. În orice țară din „Vest” acest lucru îl vezi doar la TV în documentare istorice sau în caz că vii în vizită în „Est”.

2) Un bărbat are mai multe neveste. În majoritatea țărilor acest lucru nu e nici normal, nici legal. În India e la fel de normal ca răsăritul soarelui.

3) Consumul de alcool. O banalitate în mai toată lumea. O mică plimbare prin țările arabe, în special în Emirate și vei vedea o diferență radicală.

Și exemple mai putem găsi. Însă cred că mi-am demonstrat punctul de vedere. Normalitate este un cuvânt aruncat doar din perspectiva unei culturi sau a unei societăți. Nu trebuie să pui pe cineva la zid doar fiindcă „nu e normal așa ceva”. Pentru persoana respectivă poate acel lucru e la fel de normal ca respiratul.

M-am întâlnit de multi ori cu sintagma „Nu ești normal” când am început să mă trezesc dimineața la 5, când m-am apucat de blogging, când veneam cu cărți la școală, când m-am apucat de voluntariat, și așa mai departe. Și cu toate astea sunt la fel de normal prin anormalitatea mea. Nu trebuie să renunți la ceva doar fiindcă ceilalți spun că nu e normal. Dacă ar fi fost așa n-am mai fi avut atâtea religii, n-am fi avut becul, avionul, telefonul, zborul pe lună. Chiar dacă sunt asociate și cu imposibilul marile invenții, erau imposibile fiindcă nu era normal.

Voi credeți că e normal așa ceva? 🙂

 
Un comentariu

Scris de pe August 19, 2013 în D'ale lui Ștefan

 

Etichete:

Un răspuns la „E normal așa ceva?

  1. iulianboia

    August 27, 2013 at 9:54 am

    De acord cu tine, Stefan! E important de facut diferenta intre ce accepta ca fiind „normal’ o societate si ceea ce este „natural” unei societati.

     

Lasă un răspuns

 
